گفت وگو با تهیه كننده ورزشگاه

دشواری و جذابیت های ساخت برنامه ورزشی در دوران كرونا

دشواری و جذابیت های ساخت برنامه ورزشی در دوران كرونا

یک تهیه کننده برنامه های ورزشی برنامه سازی در دوران کرونا را سخت و در عین حال جذاب توصیف می کند و معتقد می باشد که رعایت اصل بی طرفی و انتقال حقایق به مخاطبی که در این دوران امکان تماشای مسابقات را از نزدیک ندارد، بسیار مهم می باشد.


پژمان ماندگاری ـ تهیه کننده برنامه «ورزشگاه» ـ در گفت وگویی با ایسنا درباره تغییراتی که کرونا در مسابقات و برنامه های ورزشی ایجاد کرد، توضیح داد: برنامه سازان شبکه های تلویزیونی همیشه اهتمام دارند در پوشش مسابقات و حواشی، بالاترین استانداردهایشان را برای جذب مخاطب بیشتر رعایت نمایند. باتوجه به شیوع ویروس کرونا طبیعی است که بسیاری از تماشاگران امکان حضور در استادیوم ها و تماشای مسابقات از نزدیک را ندارند و این مساله موجب می شود مخاطب بیشتر سمت تلویزیون و دیگر رسانه ها برود.
او افزود: دنبال کردن مسابقات ورزشی و نقد و تحلیل آنها از تلویزیون، می تواند فرصتی باشد برای برنامه سازان تا از آن برای جلب رضایت بیشتر مخاطبان و اعتمادسازی بیشتر استفاده کنند. می توانیم با پوشش مسابقات همراه با استانداردهای ویژه، رضایت مخاطب را جلب کنیم؛ همانطور که الان هم دارد اتفاق می افتد و تعداد دوربین ها در حد توان صداوسیما و برنامه سازان بیشتر می شود تا بیننده جلب رضایت بیشتری داشته باشد و این می تواند در آینده به جذب مخاطب بیشتر به تلویزیون کمک نماید.




ماندگاری در عین حال تصریح کرد: البته این شرایط بار مسئولیت بیشتری را هم بر دوش برنامه سازان می گذارد و جلسات و اتاق فکرهای بیشتری برگزار می گردد و حساسیت بیشتری وجود دارد تا استانداردها رعایت شود.
این تهیه کننده درباره لزوم رعایت اصل بی طرفی در برنامه های ورزشی، خصوصاً درباره حاشیه هایی که برای تعدادی از مسابقات ورزشی اتفاق می افتد، اظهار نمود: وارد هر سانه ای که می شوی و می خواهی آغاز به کار کنی، نخستین نکته ای که به تو آموزش می دهند، بی طرف بودن و گفتن حقایق است. در برنامه های تلویزیونی هم باید همیشه بی طرف بود و در بیان موضوعات مختلف عادلانه ترین لحن ممکن را استفاده نمود. مخاطب باهوش است و ما وقتی پیام های مخاطبانمان را می خوانیم می بینیم که چقدر کارشناسانه و زیرکانه به موضوعات نگاه می کنند. این امر، مسئولیت را برای ما سخت تر می کند. به نظر من برنامه ها و رسانه هایی موفق هستند که اصل عدالت و بی طرفی خودرا به مخاطبشان القاء کرده باشند.
ماندگاری با اشاره به برنامه «ورزشگاه» اشاره کرد: همیشه با اهمیت ترین دغدغه ما زیرکی مخاطب است و دقت می نماییم که به نحوی به موضوع ورود نماییم که بحث اعتمادسازی هم صورت گیرد. در مورد حاشیه ها و اخلاف ها هم این اصل را رعایت کردیم و کوشیدیم تا با دو طرف موضوع گفت و گو داشته باشیم و جمع بندی موضوع را همیشه بگذاریم بر عهده خود مخاطب. هیچوقت نخواستیم چیزی را به مخاطبان القاء بکنیم و بگوییم این درست است یا اشتباه؛ برای اینکه مخاطب بهترین کارشناس است و می تواند موضوعات را جمع بندی کند. خیلی وقت ها پیش آمده که یک طرف دعوا حاضر نشده است که گفت و گو کند، ما در این شرایط اهتمام می نماییم آخرین نقل قول ها و اظهار نظرها از طرف طرفی که حاضر به گفت و گو نشده را از خبرگزاری های موثق جمع آوری و بیان نماییم تا حق طلب را تا جایی که بتوانیم به بهترین نحو ادا نماییم. اهتمام می نماییم اعتماد مخاطب را از دست ندهیم. اعتمادسازی کار خیلی سختی است اما با کوچکترین اشتباه می توان اعتماد به دست آمده را از دست داد.



تهیه کننده برنامه «ورزشگاه» در پاسخ به اینکه چطور می توان حساسیت هایی که نسبت به گوینده ها و مجری های ورزشی وجود دارد را کنترل و از بروز سوءتفاهم ها جلوگیری کرد؟ اظهار داشت: نظر شخصی من این است که وقتی برنامه آغاز می شود مخاطبی که پای تلویزیون نشسته و برنامه را تماشا می کند انتظار هیچ نوع گاف و تپقی را از ما ندارد؛ هر چقدر هم که یک پروژه سنگین باشد و گوینده خستگی و استرس داشته باشد اما باز هم اشتباه قابل توجیه نیست و بیننده انتظار دارد همیشه برنامه به صورت صد درصد آماده پخش شود. البته پیش می آید که مجری سوتی یا تپق داشته باشد اما باید بسیار کم بشود و اگر هم پیش آمد مجری های ما باید آنقدر شهامت داشته باشند تا اشتباهشان را سریع داخل همان برنامه اصلاح کنند و ترسی از اینکه بگویند اشتباه کرده اند نداشته باشند. اگر این کار را بکنند شاید اتفاقات و حاشیه های پس از برنامه را کمتر شاهد باشیم اما خیلی وقت ها می بینیم بخصوص دوستان جوان تر ما حاضر نیستند اشتباهشان را بپذیرند و گاهی فکر می کنند یک چیزی گفته اند و بیننده نفهمیده است اما باید همان لحظه اشتباه را اصلاح کنند و شهامت عذرخواهی داشته باشند، در این صورت بیننده هم می تواند بپذیرد اشتباه شده است. اگر اشتباهی شد اصلاح باید داخل همان برنامه باشد نه اینکه بعدا بیانیه یا ویدیوئی درباره آن منتشر شود.
ماندگاری در آخر گفت و گو با ایسنا سختی های برنامه سازی در دوران کرونا را اینطور تبیین کرد: این دوران کار را برای برنامه سازان تلویزیونی سخت کرد اما از طرفی جذاب هم بود. اولش برای همه گنگ بود و در همه دنیا وضعیت به همین منوال بود. کم کم برنامه سازان را به سمت دیگری در برنامه سازی برد. سختی آن از این جهت بود که بسیاری از برنامه ها دیگر امکان داشتن تماشاگر را نداشتند و برنامه ها به سمت ارتباطات زنده تصویری رفتند؛ کم کم این یک سبک شد و این اتفاق جهشی در نحوه ساخت برنامه بود. در مجموع کار، خیلی سخت شده و تمام پروتکل ها باید رعایت شود اما این سختی جذابیت های خاص خودش را هم برایمان داشته است.
«ورزشگاه» یک برنامه ترکیبی زنده در حوزه ورزش است که تمامی رویدادهای رشته های ورزشی کشور را پوشش می دهد. این برنامه در هر قسمت با دعوت از میهمانان (ورزشکاران، قهرمانان، کارشناسان، مسؤولان و... ) موضوع روز و مهم ورزش را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. این برنامه چهارشنبه هر هفته حوالی ساعت ۲۱: ۳۰ از شبکه پنج سیما پخش می شود.



1399/10/26
12:09:42
0.0 / 5
1022
تگهای خبر: آموزش , استادیوم , استاندارد , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
فیفا و PES

بازی فوتبال
pesfifa.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازی فوتبال محفوظ است

بازی فوتبال

بازیهای کامپیوتری